Vědci NASA zjistili na ISS neznámé kmeny bakterií odolných lékům

Washington 4. prosince (ČTK) - Vědci americké vesmírné agentury NASA objevili na Mezinárodní vesmírné stanici (ISS) několik dříve neznámých kmenů bakterie odolných vůči lékům. Ve zprávě zveřejněné v časopisu BMC Microbiology uvedli, že tyto kmeny nyní nepředstavují hrozbu pro lidské zdraví, ale je třeba jim věnovat pozornost.

Tým vedený odborníky Laboratoře tryskového pohonu (JPL) NASA v Kalifornii analyzoval několik bakteriálních vzorků odebraných v roce 2015 z odpadu toalet a z cvičebního zařízení na ISS. Identifikovali při tom pět předtím neznámých kmenů bakterie Enterobacter, která je vysoce rezistentní vůči antibiotikům.

"Zjistili jsme, že genomy těchto pěti kmenů Enterobacteru z ISS jsou geneticky nejvíce podobné třem kmenům nově objeveným na Zemi," uvedl podle portálu Livescience spoluautor expertní zprávy Kasthuri Venkateswaran, který pracuje ve Skupině pro biotechnologickou a planetární ochranu JPL.

DNA nově zjištěných kmenů z orbitálního komplexu přitom vědci srovnávali s více než 1200 kmeny Enterobacteru dříve shromážděnými na Zemi. Dospěli k závěru, že nové kmeny se velmi podobají druhu Enterobacter bugandensis. Ten byl nedávno objevený ve třech nemocnicích na Zemi (v Africe a v amerických státech Washington a Colorado), kde prokázal svou schopnost vyvolat u lidí onemocnění a přitom odolávat různým antibiotikům.

"Je důležité si uvědomit, že kmeny nalezené na ISS nebyly virulentní, což znamená, že nepředstavují aktivní hrozbu pro lidské zdraví, nicméně je to třeba dál sledovat," upozornil v prohlášení vedoucí týmu spoluautorů Nitin Singh, rovněž ze Skupiny pro biotechnologickou a planetární ochranu JPL.

mik šeb