Normální je nekouřit. Konečně se „normální“ stane normou

Autor: Redakce | Zpravodaj | 29. 5. 2017

Pracovníci hygienické stanice se chystají na kontroly a řeší dotazy restauratérů

V Hradci Králové, 30. 5. 2017

Zákaz kouření ve veřejných prostorách je satisfakcí pro všechny, kdo se nezříkají zodpovědnosti za své zdraví. 26 % populace to ještě nepochopilo a není důvod, aby škodlivým účinkům kouření měli být kvůli bezohlednému chování kuřáků vystaven i ti zbylí,“ říká člen senátního Výboru pro zdravotnictví a sociální politiku a lékařský náměstek FN HK prof. MUDr. Jaroslav Malý, CSc., který si nechal udělat anketu v několika restauracích ohledně konkrétních nejasností provozovatelů a dotazoval se rovněž vedení Krajské hygienické stanice v Hradci Králové, kolik dotazů ze stran veřejnosti aktuálně řeší. „Dotazy zodpovídáme zejména v rámci prováděných zdravotnických dozorů ústně i telefonicky. Jejich přesnou evidenci nevedeme, ale v průměru se jednalo o cca 10–20 dotazů za měsíc,“ říká ředitel KHS HK MUDr. Ivan Kučera, Ph.D. Dnem 31.5. 2017 vstupuje v platnost Zákon o ochraně zdraví před škodlivými účinky návykových látek, který kouření ve veřejných prostorách výrazně omezuje.

 

Z provedené ankety vzešly například tyto dotazy:

  • Může se kouřit na zahrádce restaurace? Může to být i částečně zastřešený prostor? Může se kouřit na nezastřešeném dvoře, kdy je restaurace ve vnitrobloku?

Kouření je zakázáno ve vnitřním prostoru stavby, nabízí se tedy otázka, kdy je zahrádka ze zákona považována za stavbu. Restaurační předzahrádka je zařízení zřizované na přechodnou dobu, tedy většinou na chodníku, v pěší zóně nebo na náměstí. Řídí se pravidly obecního „Tržního řádu“ a zároveň stavebním zákonem a zákonem o pozemních komunikacích. Je pravomocí obce v těchto prostorách kouření povolit nebo zakázat. Ze zákona jsou zimní zahrady, altány i pouhé přístřešky a terasy stavbou, tedy i jakýkoliv zastřešený prostor. Toto vymezení vycházelo z pokynů WHO. Ve vnitřním prostoru stavby je kouření zapovězeno. Pro účel zákona však byla nakonec zvolena definice vycházející ze stavebního zákona (sněmovní tisk č. 508 z rok. 2015). Nemělo by se tedy vycházet z definice WHO a kouření i na zastřešené zahrádce je povoleno, nebude-li se jednat o samostatný vnitřní prostor, když by byla zahrádka jako celek stavbou. Kouřit lze i na nezastřešeném dvoře, kdy je restaurace ve vnitrobloku.

  • Můžu si jako návštěvník na jednorázové kulturní akci, jako je jarmark, zapálit u stánku ke klobáse a pivu cigaretu?

Vně stánku ano, nejde o vnitřní prostor.

  • Může si majitel ve své restauraci po provozní době zakouřit?

Ne. Majitel je stejně, jako kdokoliv jiný, povinen respektovat zákaz kouření v místech stanovených zákonem. Může si tedy případně zakouřit na zahrádce přináležející k zařízení.

  • Jaké jsou sankce za nedodržení Zákona o ochraně zdraví před škodlivými účinky návykových látek a jak je to odstupňováno?

U pokut jsou stanoveny horní hranice sazby, kdy fyzické osobě je možné uložit pokutu v rozmezí 5–150 tisíc korun. Za nerespektování zákazu kouření až 5 tisíc korun. U právnických a fyzických osob jsou však sazby mnohem vyšší. Ohledně kouření jim lze uložit pokutu v rozmezí 10–50 tisíc. V případě prodeje tabákových výrobků nebo podání alkoholického nápoje osobě mladší 15 let je tu horní hranice sazby pokuty 2 miliony korun.

  • Co když si někdo v zakázaných prostorách zapálí a nebude chtít odejít?

Kuřák bude vyzván, aby v tomto jednání nepokračoval nebo aby prostor opustil. Pokud neuposlechne, lze se obrátit na obecní nebo městskou policii nebo Policii ČR.

  • Pokud provozovatel neupozorní na zákaz kouření ve svém areálu, hrozí mu sankce. Kde si koupí značku označující zákaz kouření?

Široká nabídka cedulí a samolepek je k dostání v internetových obchodech, ale lze ji zakoupit i v některých papírnictvích a v prodejnách kancelářských potřeb. Grafickou značku, která je v příloze zákona, lze rovněž v daném rozměru vytisknout.

  • Jak tu figuruje 90denní lhůta od doby, kdy zákon vyšel ve sbírce zákonů?

Samotný zákaz kouření je účinný již od 31.5. 2017. Přechodné ustanovení ukládá prodejci lhůtu přizpůsobit jeho činnost podmínkám stanoveným tímto zákonem do 90 dnů ode dne nabytí účinnosti zákona. Prodejci prostřednictvím komunikace na dálku mají povinnost oznámit Ministerstvu zdravotnictví do 90 dnů ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona údaje o systému ověřování věku a jeho fungování.

  • Kouří i studenti středních a vysokých škol. Mohou si zapálit na školním dvoře?

Nemohou. V prostorách všech škol, od mateřských po vysoké, se zákaz kouření vztahuje na celý pozemek, na jejich vnitřní i vnější prostory. A v návaznosti na to, je v kompetenci obcí zakázat kouření i na veřejných prostranstvích v okolí škol obecně závaznou vyhláškou.

  • Mohu si zapálit před poliklinikou?

Ano, pokud obec nerozhodne jinak. Zákaz kouření se vztahuje pouze na vnitřní prostory zdravotnických zařízení, ke kterým jsou nově přidány i prostory související s provozem tohoto zařízení, jako jsou chodby před ordinacemi, nemocniční jídelny apod.

  • Jak to budou mít fanoušci fotbalových zápasů, kteří byli zvyklí dát si ke sledování hry pivo a zapálit si cigaretu? Na okresních přeborech nebývá někdy ani vymezené hlediště a někde sotva zábradlí.

Fotbalové hřiště není vnitřním prostorem sportoviště – stavby. Zapálit si tedy mohou. Z alkoholických nápojů by tu však měli koupit nápoje obsahující nanejvýše 4,3 % objemového ethanolu, tedy nanejvýš právě to pivo nebo do zákona nově přidané víno.

  • Může člověk dostat pokutu jen v přítomnosti hygieny nebo i na základě poskytnutého videozáznamu?

Orgány ochrany veřejného zdraví mohou udělit pokutu pouze na základě zjištění v rámci státního zdravotního dozoru.

  • Bude hygiena kontrolovat dodržování zákazu kouření na autobusových zastávkách?

Hygieně nepřísluší kontrolovat zákaz kouření na autobusových zastávkách. Zastávky kontroluje „Obec v přenesené působnosti“, tedy obecní policie a Policie ČR.

Úplný zákaz kouření platí již v 19 zemích Evropy, nově včetně České republiky. Dotazům na výjimky ohledně jeho uplatňování nejspíš ještě neodzvonilo a praxe přinese řadu specifických případů, jakým je například problém divadel, kde je vykouření cigarety na jevišti součástí role některého z protagonistů. Současná podoba zákona výjimku tohoto charakteru neřeší. Obcím i hygienickým stanicím přitom výrazně přibývá agendy a je otázkou, o kolik prostoru budou moci za stávající situace orgány ochrany veřejného zdraví, tedy hygiena, vyčlenit pro kontrolu dodržování zákazu kouření. Z dalších, již schválených zákonů, hygienám v příštích měsících paralelně přibydou ještě jiné povinnosti, například účast na kolaudačních řízeních ohledně hluku u rodinných domků nebo kontrola správného zacházení s nebožtíky. „V ochraně veřejného zdraví, s nimiž důsledky kouření souvisí, je hlavní smysl našeho úřadu, rádi bychom naši činnost v tomto ohledu posílili,“ říká ředitel Krajské hygienické stanice v Hradci Králové MUDr. Ivan Kučera, Ph.D. Nabízí se tedy otázka, o kolik je reálně možné za stávající situace počet kontrol navýšit. „Na preventivní kontroly z vlastní vůle musí zůstat hygienám dostatek prostoru a tento důležitý orgán ochrany zdraví by neměl být ze smyslu věci poddimenzován co do množství vyčleněných prostředků i pracovních sil,“ říká senátor prof. MUDr. Jaroslav Malý, CSc., který se problematice zákona věnuje již od prvních legislativních návrhů.

 

Kontakt:

Prof. MUDr. Jaroslav Malý CSc.

E-mail: malyj@senat.cz

Tel.: +420 602 447 235