Téměř 80 % Čechů považuje CSR aktivity firem za důležité, v ČR se s nimi setkalo 64 % zaměstnanců
Praha, 28. února 2017
Celkem 78 % české populace vnímá společenskou odpovědnost firem (CSR) za důležitý doplněk role státu. Nejpřínosnější je dle 45 % Čechů zodpovědné chování firem v oblasti zdraví zahrnující prevenci i léčbu nemocných. 39 % lidí pak spatřuje přínos CSR v péči o životní prostředí. Vyplývá to z výzkumu Bayer Barometr 2016. Stále častějším motivem firem pro zapojení do CSR aktivit je zájem o loajální zaměstnance, zlepšování výkonnosti a konkurenceschopnosti podniku.
Podle nejnovějších poznatků společnosti Bayer je CSR firmy podstatné pro mladší osoby. Ze skupiny lidí ve věku od 18 do 34 let považuje CSR za důležité 23 % respondentů. Starší občané jsou k CSR obecně skeptičtější. U lidí ve věku od 50 do 65 let je to již jen 13 %. Mezi hlavní příčiny prozatím nízké rozšířenosti konceptu CSR patří jeho teoretická neznalost. I přesto je o rozšíření konceptu CSR v rámci české populace velký zájem a postupně jej začíná uplatňovat širší okruh firem.
Podrobné výzkumy Business Leaders Fora, Byznysu pro společnost a projektů EMPRESS z let 2008–2012 potvrzují, že se již necelá polovina zaměstnanců firem setkala s konceptem CSR. Ve velkých firmách je to až 64 %, ve středních 36 % a v malých 30 %. „Mezi největší přínosy CSR patří zejména posílení firemní kultury, zlepšení celkového image podniku a vyšší spokojenost zaměstnanců i loajalita zákazníků,“ vysvětluje personální ředitelka ZKL Lada Serreli. Naopak omezující bariéry pro zavedení kvalitního CSR firmy spatřují především v přílišné byrokracii, nedostatečné podpoře ze strany státu a v těžko prokazatelných finančních přínosech.
Firmy se věnují péči o zaměstnance, ochraně životního prostředí a pomoci komunitám
Společenská odpovědnost firem se v České republice rychleji rozvíjí zejména v posledních deseti letech. Společensky odpovědné aktivity firmy zpočátku realizovaly formou jednorázových projektů z dílčích oblastí. Postupně pak firmy začaly integrovat společenskou odpovědnost do systému řízení firmy. Nejčastěji zařazují společensky odpovědné aktivity do oblastí, jako je například péče o zaměstnance, kteří mohou díky CSR čerpat různé benefity. Podle výzkumu Bayer Barometr 2016 vidí přínos v podpoře vzdělání až 28 % lidí ve věku od 18 do 34 let. „Podpora vzdělávání zaměstnanců je výhodným benefitem pro obě strany. Firma získá fundovaného a loajálního odborníka a zaměstnanci se mohou dále rozvíjet ve své práci,“ popisuje Lada Serreli z koncernu ZKL. Mezi další oblíbené oblasti CSR aktivit patří opatření na ochranu životního prostředí a pomoc komunitám, vztahy s dodavateli a další. Každoročně je v České republice vyhlašována Národní cena ČR za CSR.
Koncern ZKL
Koncern ZKL vznikl integrací českého ložiskového průmyslu s více než šedesátiletou tradicí, zajišťující výzkum, vývoj, výrobu a prodej ložisek ZKL. Vznik koncernu je datován k 1. 7. 1999. ZKL je největší výrobce velkorozměrových soudečkových, speciálních a dělených ložisek ve střední Evropě.
ZKL Group se zaměřuje především na vývoj a výrobu svých produktů. Proto oblast prodeje, podpory a obsluhy koncových uživatelů zajišťuje obchodní organizace ZKL Bearings CZ, a.s., která kromě přímého zaměření na partnery z oblasti OEM spolupracuje také s rozsáhnou sítí autorizovaných distributorů. Ve významných světových teritoriích pak zajišťují prodej a podporu přímo také dceřiné společnosti koncernu ZKL.
Kontakt
Lenka Rudišová
PR & Media Manager
LESENSKY.CZ s.r.o.
mobil.: +420 777 399 005
e-mail: rudisova@lesensky.cz
Štursova 583/49, 616 00 Brno
www.lesensky.cz