Dnešek je Evropským dnem tísňové telefonní linky 112
Praha 11. února (ČTK) – Dnešní den, kdy datum v kalendáři vytváří číslici 112 (11.2.), je Evropským dnem tísňové telefonní linky 112. Česko zavedlo toto číslo v roce 2004, kdy země vstoupila do Evropské unie. O zavedení evropského dne této telefonní linky se pak zasloužila Česká republika v roce 2009, když předsedala Evropské unii. Dnešní den využijí ke své prezentaci například pražští hasiči, veřejnosti se představí v nákupním centru Letňany.
Občané v loňském roce v tuzemsku sáhli po linkách tísňového volání 112 a 150 každých 10,5 sekundy. Operátoři tísňové linky 112 odbavili téměř tři miliony hovorů. Z toho 2,6 milionu volání směřovalo na linku 112 a asi 390.000 na linku 150. “Ačkoliv meziročně počet volání na tísňové linky v České republice klesá a lidé na číslo 112 již nevolají kvůli přesnému času, tak správný způsob oznamování mimořádných událostí je třeba obyvatelstvo stále ještě učit. O tom všechny přesvědčil orkán Herwart, kdy došlo k přetížení tísňových linek,” uvádí mluvčí Hasičského záchranného sboru Nicole Zaoralová.
Loňského 29. října, kdy se nad Českem přehnal orkán Herwart, odbavily obě tísňové linky přes 30.000 hovorů. Systém je přitom podle mluvčí připraven zvládnout 1300 až 1500 hovorů za hodinu, ale jen mezi 9. a 10. hodinou dopolední odbavil 5000 hovorů. Podle mluvčí se stávalo, že jednu událost nahlašovalo více lidí a nahlašovali i události, které nebyly naléhavé.
Mluvčí poukazuje na to, že tísňové linky jsou určeny k oznámení mimořádných událostí, kdy je ohrožen život, zdraví, majetek obyvatel nebo životní prostředí. Podle ní však lidé volají například s dotazy na plynulost silničního provozu nebo se žádostí o kontakt na soukromé firmy.
V rámci oslav dnešního dne se také v pražském nákupním centru Letňany představí pražští hasiči. Veřejnosti odpoví na všechny otázky, které se týkají nejen tísňové linky, ale i práce hasičů. Veřejnost bude mít šanci si s operátorkami vyzkoušet volání na tísňovou linku.
nlm mha